Monenlaisia oppimisen ja opettamisen tapoja

Olin Job Shadow matkalla viime viikolla Cepa Paulo Freire ja Cepa Ramon y Cajal aikuisoppilaitosten vieraana Espanjan Madridissa. Lisäksi olemme tutustuneet paikalliseen toimijaan Cife:n, joka tekee tiivistä yhteistyötä paikallisten asukkaiden ja yritysten kanssa. Cife tuottaa paikallisten yritysten tarpeisiin räätälöityjä koulutuksia esimerkiksi terveydenhuoltoon ja ravintola-alalle. Matkan tavoitteena on ollut kerätä tietoa osallisuutta tukevista rakenteista ja menetelmistä, oppimisen menetelmistä ja osaamisen tunnistamisesta sekä opintoihin osallistumisen kynnystä madaltavista tavoista ja kokonaisvaltaisesta oppilaiden tuesta.




Sekä Cepa Ramon y Cajal että Cepa Paulo Freire tarjoavat tutkintoon tähtääviä opintoja, jolloin opintosuunnitelma räätälöidään jokaisen tavoitteisiin ja lähtötasoon nähden sopivaksi. Kouluissa voi lisäksi opiskella muun muassa valokuvausta, liikuntaa ja kirjallisuustiedettä. Oppilaitoksille on tärkeää, että opiskelijat kiinnittyvät ryhmään. Ryhmäytymiseen kiinnitetäänkin erityistä huomiota tekemällä erilaisia harjoituksia pareittain ja pienryhmissä. Oppilaiden on mahdollista lainata koulusta tabletit, jolloin jokaisen on mahdollista opiskella myös kotona. Aikuisopiskelijoiden keskuudessa opintonsa keskeyttävien määrä on suuri. Vaikka motivaatiota opintojen alussa onkin, opintojen yhdistäminen muuhun elämään ei ole yksinkertaista ja helppoa edes Espanjassa.


Ajattelen, että oppiminen jatkuvaa ja kaiken ikää tapahtuvaa. Oppimisen ei kuitenkaan tarvitse olla ryppyotsaista paikallaan istumista vaan oppimista ja opettamista voi tehdä monella eri tavalla. Parhaimmillaan opitaan yhdessä ja ilon kautta sekä sisältä kumpuavasta halusta oppia. Espanjassa olen kiinnittänyt erityisesti huomiota tiloihin sekä menetelmiin. Tilat ovat värikkäitä ja kutsuvat viihtymään. Kaikkialla on eläviä kasveja sekä yhdessä tehtyä taidetta. Oppilaat ottavat vastuuta tilan toimivuudesta ja viihtyvyydestä yhdessä henkilökunnan kanssa. Oppimismenetelminä käytetään paljon erilaisia pelejä, erityisesti erilaisilla digitaalisilla alustoilla. Lisäksi hyödynnytetään videoita ja kuvien käyttöä, jotka hyödyttävät erityisesti oppilaita, ketkä oppivat parhaiten näkö- ja kuuloaistin avulla. Erityisen inspiroivaa oli seurata, kuinka työhönsä hyvin intohimoisesti suhtautuva opettaja opetti espanjan alkeita draaman keinoin sekä tehdä savesta antiikkisia pilareita ja oppia siten antiikin historiaa.





Mahdollisuus tutustua läheltä erilaisiin tapoihin tehdä asioita avartaa ja saa ideanystyrät oikein hyrräämään. Joskus täytyy lähteä vähän kauemmas, jotta voi nähdä taas lähelle. 

Jannika Matilainen


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kokemusta rikkaampi

Job shadowing-matka Irlantiin

Aikuisoppijoiden seikkailu Espanjassa